۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

چرا باید بدانیم ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هویت «ساتوشی ناکاموتو»، برنامه‌نویس کامپیوتری و خالق بیت‌کوین، پول رایج مجازی، یکی از جالب‌ترین داستان‌هایی است که در حوزه تکنولوژی شنیده‌ایم. سال ۲۰۰۸ بود که ناکاموتو در یک مقاله‌ی سفید گزارشی، سنگ بنای بیت‌کوین را گذاشت. او سپس در سال ۲۰۱۱ و درست زمانی که پروژه داشت به کارایی واقعی خود می‌رسید، ناپدید شد و ایمیل‌ها و پست‌های مکرر خود در تالارهای گفتگوی اینترنتی را هم به تدریج متوقف ‌کرد؛ چنان‌که در آخرین مکاتبه اینترنتی شناخته‌شده‌ی خود، به یکی از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین گفته بود مشغول کارهای دیگری شده است.

با تمام این اوصاف، جستجو به دنبال هویت ناکاموتو ته‌مایه‌هایی کنایه‌آمیز هم دارد؛ چرا که در قامت معمایی به سبک نمونه‌های قدیمی، اما در عصری زاده شده که دسترسی میسرشده اینترنتی به تمامی دانش جهانی می‌رود تا مفهوم معما و رمز و راز را به کلی منسوخ کند. در طی این سال‌ها، زنجیره‌ای بی‌پایان از شناسایی‌ها و تعیین هویت‌های آشکارا اشتباه از سوی روزنامه‌نگاران هم تنها به ابهام و جذابیت ماجرا افزوده است. در نتیجه جای تعجب نیست وقتی یک کارآفرین استرالیایی به نام «کریگ رایت»، مدتی پیش قدم پیش گذاشت و اعلام کرد ادعای سال گذشته مجله‌ی Wired و وبلاگ Gizmodo مبنی بر آن‌که او شخص ناکاموتو است، صحت دارد، نامش برای ساعت‌ها در توییتر ترند شد و چهره‌ی خوش‌سیمای‌اش بر صفحه‌ی اول وب‌سایت‌های سراسر دنیا نقش بست.

پس از آن بود که جهنم دیجیتال به راستی خودش را نشان داد. جامعه‌ی بیت‌کوین متشکل از انبوهی از خوره‌های کامپیوتری به شدت متعصب است که بلافاصله پس از ادعای رایت، درصدد یافتن ایراداتی در شواهد ارایه ‌شده برآمدند. درست در بحبوحه‌ی همین سیل سوءظن‌ها و پس از آن‌که یکی از پژوهش‌گران معتبر امنیت سایبری، کل ماجرا را یک «کلاهبرداری» قلمداد کرده بود، رایت یک بار دیگر ترفند ناکاموتو را اجرا کرد. او بدون آن‌که به قول خود مبنی بر ارایه‌ی «شواهدی قابل‌توجه» در رابطه با هویت‌اش عمل کند، ناپدید شد، وبلاگ خودش را پاک کرد و آن را با یک نامه‌ی عذرخواهی جایگزین کرد که می‌گفت دیگر شهامت و اراده‌ی لازم برای ادامه‌ی تلاش‌ها در اثبات ادعای‌اش را ندارد.

بدین ترتیب، برای صدور حکمی قطعی درباره‌ی هویت ناکاموتو باید هم‌چنان به انتظار روز دیگری نشست؛ روزی که شاید برای برخی هیچ‌گاه فرا نرسد. اما در میان تمامی هیاهویی که پیرامون ماجرای رایت ایجاد شده، با ترجیع‌بندی آشنا روبه‌رو هستیم که هرگاه از جدیدترین نامزد هویتی ناکاموتو رونمایی می‌شود، تکرار شده است: «شناسایی هویت ساتوشی چه اهمیتی دارد؟»

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌bitcoin2

«جیسون واینشتاین»، یکی از کارآفرینان بیت‌کوین در گفت‌وگو با مجله‌ی آنلاین Slate، اهمیت این موضوع را دست‌آخر هم‌ارز شناخت خالق HTTP و HTML دانسته است؛ چرا که به گفته‌ی او، “مردم هر روز در اینترنت و بواسطه‌ی چنین پروتکل‌هایی است که ارتباط برقرار کرده، معاشرت می‌کنند، اطلاعات بدست آورده، پول جابجا کرده یا معاملات تجاری خودشان را انجام می‌دهند؛ آن‌هم بدون آن‌که بدانند چنین پروتکل‌هایی چگونه کار کرده یا چه کسی خالق آن‌ها است.”

ما همیشه امید داریم تا با کندوکاو در پیشینه‌ی یک مبتکر، نکاتی را درباره‌ی ابداع او کشف کنیم که از خود محصول قابل برداشت نباشد. اما برای هواداران دوآتشه‌ی بیت‌کوین، جستجو به دنبال ناکاموتو واجد هیچ‌گونه ارزش اضافی‌ای نیست. ابتکار اصلی بیت‌کوین تمرکززدایی است. تراکنش‌های آن تحت نظارت شبکه‌ای توزیع‌شده از کامپیوترها صورت می‌گیرد که از لحاظ نظری به معنای آن است که هیچ‌گونه مرجع یا قدرت مرکزی، از جمله بانک‌ها و دولت‌ها، قادر به کنترل آن نیستند. در راستای همین برهان، جستجو برای یافتن ناکاموتو پیش‌فرض اقتدارستیزانه‌ی بیت‌کوین را سست می‌کند.

«آندریاس آنتونوپولوس»، یکی از کارآفرینان شناخته‌شده‌ی بیت‌کوین، استدلالی مشابه را در توضیح آن‌که چرا پیشنهاد ملاقات با رایت را رد کرده، مطرح کرده است:

“پیش کشیدن مبحث هویت و اقتدار در واقع انحرافی از آن نظام اثبات ریاضیاتی است که نیازمند هیچ‌گونه اعتماد و قیمومیتی نیست. باید بدانیم که این‌جا با یک سریال آبکی تلویزیونی مواجه نیستیم. بیت‌کوین یک چارچوب خنثی اعتماد است که می‌تواند منشا توانمندسازی مالی میلیاردها نفر باشد. بیت‌کوین نتیجه‌بخش بوده زیرا به هیچ مرجعیت قدرتی، حتی اقتدار ساتوشی هم متکی نیست.”

با این همه، تصور آن‌که هویت واقعی ناکاموتو فاقد اهمیت است، خیال خامی بیش نیست. پیش از هر چیز، اهمیت هویت ناکاموتو آن‌جایی بدیهی می‌نماید که بدانیم برآورد شده او کنترل معادل ۴۴۸ میلیون دلار بیت‌کوین را در دست دارد؛ مبلغی که اگر به سرعت بدل به ارزهای رایج شود، می‌تواند موجب تنزل شدید ارزش این واحد پول ناپایدار شود.

شناخت ناکاموتوی حقیقی هم‌چنین می‌تواند تاثیرات بنیادین‌تری هم داشته باشد. همان‌طور که در مقاله‌ای در هفته‌نامه‌ی اکونومیست اشاره شده، ماجرای اخیر درست در میانه یک «جنگ داخلی» تمام‌عیار بین توسعه‌دهندگان بیت‌کوین بر سر رویکرد آتی در برخورد با مساله‌ی افزایش حجم معاملات در این شبکه رخ داده است. شبکه‌ی بیت‌کوین تراکنش‌ها را در دسته‌هایی که با نام بلوک شناخته می‌شوند، پردازش می‌کند. با افزایش شمار این بلوک‌ها، شبکه اکنون با خطر سربارگذاری (Overload) روبه‌روست. در این میان، یک طرف مشاجره‌ی جاری خواستار تغییر کد بیت‌کوین و افزایش سایز بلوک‌هاست تا امکان پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها فراهم بیاید. از طرف دیگر اما چنین اقدامی را خیانت به تمامیت و صحت کد اولیه دانسته و مدعی است چنین تغییری به تمرکزگرایی بیش‌تر در سیستم که همانا بزرگ‌ترین گناه از منظر یک هوادار دوآتشه‌ی بیت‌کوین است، منتهی خواهد شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌bitcoin3

رایت در گفت‌وگو با اکونومیست خاطرنشان کرده بود که از ایده‌ی افزایش سایز بلوک‌ها حمایت می‌کند. دو تن از دیگر چهره‌های شاخص بیت‌کوین، یعنی «گاوین اندرسون»، توسعه‌دهنده‌ی اصلی این شبکه و «یان ماتونیس»، مدیر اسبق بنیاد بیت‌کوین که به طور علنی حمایت خود را از از ادعای شخص رایت درباره‌ی هویتش اعلام کرده بودند هم موافق چنین اقدامی هستند. با چنین زمینه‌ای، به نظر می‌رسد مبارزه بر سر هویت ناکاموتو بیش از آن‌که ثمره‌ی تحلیلی عینی در رابطه با شواهد رمزنگاری‌شده روزهای ابتدایی تولد بیت‌کوین باشد، رقابت درباریان برای بر تخت نشاندن وارثی هم‌رای خود است. این ادعا که مهم نیست چه کسی خالق بیت‌کوین است زیرا هیچ مرجع قدرتی قادر به کنترل آن نیست، به راحتی تمامی کشمکش‌های سیاسی‌ای را که هم‌اکنون درگیر شکل‌دهی به تکنولوژی است، نادیده می‌انگارد. اگر کسی بتواند اثبات کند که شخص ناکاموتو است، می‌تواند نفوذ زیادی در آن دست مجادلاتی اعمال کند که آینده‌ی بیت‌کوین را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اما دلایل انتزاعی‌تری هم برای مهم دانستن هویت ناکاموتو وجود دارد. بیت‌کوین، برخلاف HTML یا HTTP، از همان ابتدا یک پروژه‌ی ایدئولوژیک بوده که بذر آن در تخیلات خلاقانه‌ی گروهی از خوره‌های کامپیوتری با نام سایفرپانک‌ها ریخته شده بود. سایفرپانک‌ها که کار خود را از ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی آغاز کرده بودند، مروج صورتی رادیکال از لیبرترینیسم بودند که در آن، هر شکلی از تجارت، در هر حوزه‌ی قابل‌تصوری، ورای کنترل دولتی انجام می‌پذیرد. چنین امکانی به واسطه‌ی پیشرفت‌هایی در نرم‌افزارهای رمزگذاری محقق می‌شد که هویت کاربران را به کلی پنهان نگه داشته و وضعیتی را مستقر می‌ساخت که تیم می، یکی از بنیان‌گذاران سایفرپانک‌ها، از آن به کریپتو-آنارشی یا آنارشی مبتنی بر رمزنگاری یاد کرده است. سایفرپانک‌ها بر این باور بودند که یک واحد پول تمرکززدایی‌شده لازم است تا امکان برپایی آرمان‌شهر کریپتو-آنارشیک موردنظر آنان را فراهم آورد و همین‌جا بود که بیت‌کوین در قالب ابزار پیاده‌سازی فنی این رویا، حیات خودش را آغاز کرد.

جای تعجب نیست که بیت‌کوین توانسته پشتیبانان فراوانی در سیلیکون‌ولی دست و پا کند؛ چرا که بنیان‌گذاران شرکت‌های تکنولوژی امروزی با ارزش‌های میلیارددلاری‌شان اغلب دل در گرو شکل ملایم‌تری از لیبرترینیسم فناوری‌محور سایفرپانک‌ها دارند. این موضوع هنگامی آشکارتر می‌شود که به اشتیاق بیش از حد سیلیکون‌ولی به مبحث درهم‌ریزندگی (Disruption) توجه کنیم؛ واژه‌ای باب روز که نوآوری فناورانه را بدون کم‌ترین توجهی به هزینه‌ها و صدمات وارده به روابط موجود اجتماعی، به عنوان یک هدف و غایت ذاتی تحسین می‌کند. این ایدئولوژی اگرچه به رغم موانع قانونی و اقتصادی، برانگیزاننده‌ی روند توسعه‌ی تکنولوژی‌های نوین و شگفت‌انگیزی بوده است، اما خود به عنوان سرچشمه‌ی نخوت و تکبر نکوهش‌شده‌ی سیلیکون‌ولی، دیدگاه تنگ‌نظرانه‌ی بسیاری از نخبگان تکنولوژی پیرامون فقدان تنوع و گوناگونی در حوزه‌ی کاری‌شان و اقداماتی اشتباه هم‌چون سرویس اینترنت رایگان اما نواستعماری فیسبوک با نام Free Basics را در پی داشته است.

امتناع از پاسخ به مساله‌ی هویت ناکاموتو، در حقیقت انکار این واقعیت است که بیت‌کوین، به مانند تمامی دیگر تکنولوژی‌ها، در نهایت به شکل معیوبی یک پدیده‌ی انسانی است؛ نکته‌ای که باید امروز بیش از هر زمان دیگری به جهانیان یادآور شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبع مطلب : دیجی کالا مگ

منبع: NewYorker

 
۰ نظر
فرشاد ناصری فر

انتشار خبر رونمایی نرم افزار تامین اجتماعی همراه در سایت رسمی سازمان


مدیرکل دفتر راهبری سیستم های سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به رویکرد این سازمان در ارائه خدمات غیرحضوری، پس از راه اندازی سامانه مبتنی بر USSD، نرم افزار تلفن همراه (Mobile-App) در حوزه اطلاع رسانی عمومی و ارتقاء سطح دانش تامین اجتماعی و آگاهی بخشی در این زمینه با عنوان" تامین اجتماعی همراه"، رونمایی شد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مهندس علی معیری اظهار داشت: این اپلیکیشن که  در استان خوزستان بر اساس نسخه اندروید طراحی و تولید شده است، در قالب نسخه آزمایشی ارائه و شامل قابلیت هایی از جمله دسترسی به سامانه های غیرحضوری، آموزش کارکرد سامانه ها، اطلاعات شعب بیمه ای و مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی، دسترسی به قوانین، پرسش و پاسخ متداول و سایر امکانات است.
وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده به زودی نسخه رسمی اپلیکیشن تامین اجتماعی پس از بررسی نرم افزار آزمایشی و رفع اشکالات احتمالی با امکان ارائه سرویس های غیرحضوری رونمایی و ارائه خواهد شد.
معیری گفت: سرویس ها و خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی از کانال های ارتباطی USSD با کد دستوری #١٤٢٠*٤*  ، اپلیکیشن موبایل و سایت تامین اجتماعی قابل دسترس بوده و از جمله این سرویس ها  می توان به استعلام وضعیت بیمه پردازی، استحقاق درمان، سابقه بیمه پردازی، فیش مستمری، امکان پرداخت حق بیمه، کنترل رابطه بیمه ای، نوبت دهی مراکز درمانی و غیره اشاره کرد.

 

برای دانلود نرم افزار تامین اجتماعی همراه کلیک کنید




لینک خبر:        http://www.tamin.ir/News/Item/48887/2/48887.html--------------------------
نرم افزار تامین اجتماعی همراه

نرم افزار تامین اجتماعی همراه
  • برای دریافت نرم افزار تامین اجتماعی همراه کلیک کنید
  • برای دریافت نرم افزار تامین اجتماعی همراه از کافه بازار کلیک کنید
  • برای دریافت نرم افزار تامین اجتماعی همراه از مایکت کلیک کنید
  • برای دریافت نرم افزار تامین اجتماعی همراه از پارس هاب کلیک کنید
  • برای دریافت نرم افزار تامین اجتماعی همراه از ایران اپس کلیک کنی


--------

باز نشر خبر در سایر رسانه ها :











۰ نظر
فرشاد ناصری فر

انتشار نسخه 5.9.1 اپلیکیشن تامین اجتماعی همراه

دانلود نسخه 5.9.1 بصورت مستقیم

 

 


 





نسخه 5.9.1 با تغییرات گسترده انتشار یافت . در این نسخه بخشها را متمرکز و در مواردی بخشهایی را حذف کردم .دسته بندی ها در 6 دسته : 1-تامین اجتماعی 2- خدمات آنلاین 3-بانک دانش 4- همکاران سازمان 5-قوانین 6-نشانی مراکز ملکی ایجاد گردیده است.

 

توضیح

 

برنامه ای با هدف انتشار دانش تامین اجتماعی

 

این برنامه به منظور تسهیل دسترسی به قوانین و سایر متون و محتوای مرتبط به سازمان تامین اجتماعی بر اساس اطلاعات سایت رسمی این سازمان و کتاب قوانین تامین اجتماعی طراحی گردیده و صرفا در راستای ارتقاء دانش تامین اجتماعی و آگاهی بخشی در این زمینه بصورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است؛ هر گونه استناد حقوقی به محتوای این نرم افزار فاقد اعتبار بوده و فقط با مراجعه به اسناد معتبر (کتاب قوانین تامین اجتماعی), وب سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی و مراجعه به شعب رسمی این سازمان توصیه میشود.

 

 

حمایت کنندگان: سازمان تامین اجتماعی (دفتر راهبری سیستم ها و روابط عمومی سازمان)
mobile.app@tamin.ir

 

 

 

فرشاد ناصری فر 
شعبه شوش - خوزستان
farshadweb.ir
farshadweb@gmail.com

 

 

این برنامه شامل بخشهای مختلف از جمله:

 

 

 

تامین اجتماعی:

 

 

 

معرفی

 

 

تاریخچه

 

 

نشان سازمان

 

 

بیانیه ماموریت

 

 

میثاق نامه

 

 

راهبرد اصلی

 

 

اساسنامه

 

 

ارزشهای ده گانه

 

 

معرفی مدیران

 

 

تعهدات و تشکیلات

 

 

موسسات وابسته

 

 


خدمات آنلاین:

 

 

سامانه USSD

 

 

پرداخت همراه USSD

 

 

مشاهده سابقه بیمه

 

 

فیش حقوق مستمری

 

 

برگ پرداخت حق بیمه

 

 

نوبت دهی اینترنتی

 

 

دریافت نمونه فرم ها

 

 

پیگیری مکاتبات

 

 

اخبار RSS

 

 

ارتباط با سازمان

 

 

بانک دانش :

 

 

آموزش

 

 

پرسش و پاسخ

 

 

همکاران سازمان:

 

 

بخشنامه و دستورالعمل ها

 

 

اطلاعات عمومی

 

 

قوانین:

 

 

قانون اساسی

 

 

سیاستهای کلی نظام

 

 

اسناد راهبردها و سیاستهای نظام

 

 

قانون تامین اجتماعی

 

 

قانون کار

 

 

قانون ارتقا سلامت نظام اداری

 

 

قانون رسیدگی به تخلقات اداری

 

 

قانون نظام صنفی کشور

 

 

قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

 

 

قانون برنامه 5 ساله توسعه

 

 

قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری

 

 

قانون ساختار رفاه و تامین اجتماعی

 

 

قانون حمایت از خانواده

 

 

قانون تجارت الکترونیک

 

 

قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران

 

 

قانون مالیاتهای مستقیم

 

 

قانون مالیات بر ارزش افزوده

 

 

قانون تاسیس بیمه مرکزی

 

 

قانون برنامه و بودجه کشور

 

 

قانون نظام پزشکی

 

 

قانون بهبود مستمر  محیط کسب و کار

 

 

قانون سخت و زیان آور

 

 

قانون بیمه بیکاری

 

 

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان

 

 

نشانی مراکز ملکی:

 

 

شعب بیمه ای

 

 

مراکز درمانی

 

 

----------------------------------------------

 

 

لینک مصاحبه من با هفته نامه تامین اجتماعی :

 

 

http://weekly.tamin.ir/newspaper/page/863/8/7105/0

 

 

----------------------------------------------

 

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

طرح زیبا

طرحی زیبا و مفهومی از همکار خوبم جناب  آقای آفتابی از  اداره کل روابط عمومی ستاد مرکزی تامین اجتماعی

 

 

۱ نظر
فرشاد ناصری فر

کالبد شکافی :)

 

 

 

 

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

سعی کنیم به دنبال رشد باشیم

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

مولانا و دیگر هیچ.......

نـــه از اینم نــه از آنم مــن از آن شهر کـلانم

نـــه پـــی زمــــر و قمــارم نه پی خمر و عقارم

نـــه خمیـــرم نــــه خمـــارم نــه چنینم نه چنانم

مـــن اگـــر مست و خرابم نه چو تو مست شرابم

نه ز خاکم نه ز آبم نه از این اهــــل زمــــانم

خـــرد پـــوره آدم چـــه خبـــر دارد از ایــن دم

کــــه مــن از جمــله عالــم به دو صد پرده نهانم

مشنـو این سخن از من و نه زین خاطر روشن

که از این ظاهر و باطن نه پذیرم نه ستانم…

مولانا

۰ نظر
فرشاد ناصری فر