۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

فرایند حذف تامین اعتبار دفترچه

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، بر اساس دستور اداری صادر شده از سوی دکتر مصطفی سالاری در راستای حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان در کلیه مراکز درمانی اعم از ملکی و غیرملکی طرف قرارداد و همچنین کاهش مراجعه مخاطبین ذیربط به شعب و کارگزاری‌های رسمی سازمان و ایجاد رضایتمندی، درگام نخست درج اعتبار دفترچه‌های درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن می‌شود.

 

از ابتدای خرداد ماه فرآیند تامین اعتبار دفترچه درمانی حذف و نیازی به مراجعه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاری‌های رسمی سازمان جهت تمدید اعتبار دفترچه درمانی نخواهد بود.

 

در این راستا بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمه‌ای در بخش سرپایی در کلیه مراکز درمانی اعم از: ملکی، غیرملکی طرف قرارداد و پزشکان، با استفاده از یکی از روش‌های جایگزین شامل ؛USSD ، Mobile App ، SMS و نرم افزارهای تحت وب medical.tamin.ir وdarman.tamin.ir انجام خواهد شد.

 

لازم به ذکر است فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانی‌های درمانی سازمان‌های بیمه گر پایه کماکان به قوت خود باقی است.

 

سامانه‌های 4 گانه استعلام استحقاق درمان به نحوی طراحی شده است که در صورت استعلام از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، بیمارستانها و مراکز پاراکلینیک دارا بودن یا دارانبودن استحقاق درمان را در تاریخ استعلام اعلام کرده و کدرهگیری نیز برای آنان صادر می‌کند.

 

در این سامانه برای شخص بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی امکان آگاهی از تاریخ استحقاق درمان نیز پیش‌بینی شده است و در صورت استعلام شخص بیمه شده، تاریخ اتمام استحقاق درمان نیز به وی اعلام می‌شود.

 

کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از؛ پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز پاراکلینیک، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها موظف به کنترل استحقاق درمان از یکی از روش‌های ذکر شده در بند " 1" می‌باشند. ضمناً فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانی‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر پایه، کماکان به قوت خود باقی است.

 

در صورتی‌که بیمه شده و مستمری‌بگیر به هر دلیل به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد می‎تواند از طریق تماس با سامانه "1420" سازمان‎ تامین‌اجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام نماید.

 

در صورتی‌که فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (19 سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان اناث آنان به جهت عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان "فاقد حمایت درمانی" باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی جهت این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام خواهد شد.

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

چگونه از گوگل کروم برای ایجاد پسورد امن استفاده کنیم؟

گوگل کروم می‌تواند پسورد تمامی حساب‌های آنلاین شما را ذخیره‌ نماید و سپس پسوردها را به‌عنوان یکی از قابلیت‌های اسمارت‌لاک با حساب گوگل شما سینک کند. کروم همچنین یک password generator یا تولیدکننده رمزعبور از پیش‌ساخته‌شده دارد که با یک کلیک می‌تواند به‌صورت خودکار پسوردهای قوی و امن ایجاد نماید.

نحوه ایجاد پسورد

ابتدا مطمئن شوید که قابلیت ذخیره‌سازی پسورد در گوگل کروم فعال است. این قابلیت باید به‌طور پیش‌فرض فعال باشد. برای بررسی این موضوع بر روی تصویر پروفایل خود در گوشه سمت راست کلیک نمایید و سپس گزینه “Passwords” را انتخاب کنید.

شما همچنین می‌توانید chrome://settings/passwords را در امنی‌باکس وارد کرده و سپس اینتر بزنید.

ایجاد یک پسورد امن در کروم

اگر تاگل گزینه “Offer to Save Passwords” خاموش بود، آن را روشن کنید.
ایجاد یک پسورد امن در کروم

 

سپس به وبسایتی که می‌خواهید در آن حساب کاربری ایجاد نمایید بروید. زمانی‌‌که بر روی فیلد پسورد کلیک می‌کنید یک پنجره پاپ‌آپ با پیشنهاد یک پسورد قوی ظاهر خواهد شد. بر روی “Use Suggested Password” کلیک کنید.


ایجاد یک پسورد امن در کروم

 

اگر این پنجره پاپ‌آپ ظاهر نشد بر روی فیلد پسورد راست‌کلیک کنید و سپس بر روی “Suggest Password” کلیک نمایید. این کار باعث می‌شود که پنجره پاپ‌آپ با پیشنهاد یک پسورد امن و قوی در زیر فیلد پسورد ظاهر شود.


ایجاد یک پسورد امن در کروم

به همین راحتی می‌توان به ایجاد یک پسورد امن در کروم پرداخت. پس از انتخاب پسورد ادامه‌ مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنید. گوگل این پسورد را برای شما ذخیره خواهد کرد بنابراین نیازی نیست‌ تا آن را به‌خاطر بسپارید.

 

ایجاد یک پسورد امن در کروم

چگونه پسوردهای موجود را تغییر دهیم؟

اگر تاکنون از این قابلیت کروم اطلاع نداشتید، اکنون می‌توانید به حساب‌های خود مراجعه نمایید و با استفاده از پسورد ژنراتور کروم، پسوردهای قبلی خود را امن‌تر و قوی‌تر نمایید‌.

برای این کار به حسابی که می‌خواهید پسورد آن را تغییر دهید، بروید. در تنظیمات پروفایل به مکانی که می‌توان از آن پسورد را ریست کرد بروید. پس از این که بر روی فیلد “New Password” کلیک کردید، یک اعلان حاوی پیشنهاد پسورد جدید ظاهر خواهد شد. بر روی “Use Suggested Password” کلیک کنید.


ایجاد یک پسورد امن در کروم


اگر هیچ اعلانی را مشاهده نکردید بر روی فیلد راست‌کلیک کنید و سپس “Suggest Password” را انتخاب نمایید.


ایجاد یک پسورد امن در کروم

این بار پس از اینکه اعلان ظاهر شد بر روی “Use Suggested Password” کلیک کنید.
ایجاد یک پسورد امن در کروم

برای ذخیره تغییرات بر روی “Save Changes” کلیک نمایید.
ایجاد یک پسورد امن در کروم

موردی که باید در هنگام تغییر یک پسورد با این قابلیت در نظر داشته باشید، این است که ممکن است کروم این پسورد جدید را به‌طور خودکار جایگزین پسورد قبلی نکند. در این‌صورت شما باید به‌صورت دستی پسورد را آپدیت کنید. این کار آسان است، پس از ایجاد پسورد جدید پیش از آن‌که وبسایت را ترک نمایید بر روی آیکون کلید در امنی‌باکس کلیک کنید، یک نام‌کاربری برای آن سایت وارد کرده و درنهایت بر روی “Update Password” کلیک کنید.


ایجاد یک پسورد امن در کروم

بدیهی است که همه کاربران با این که گوگل پسوردها‌یشان را مدیریت کند موافق نیستند. اما اسمارت‌لاک برای پسوردها یک جایگزین کارآمد و رایگان مخصوص کاربرانی است که نمی‌خواهند برای برنامه‌های مدیریت پسورد هزینه کنند و یا یک اپ اضافه دانلود نمایند.

 

 

منبع : itresan

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

صاحبان حرف و مشاغل آزد

صاحبان حرف و مشاغل آزاد به افرادی اطلاق می‌شود که برای انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر و یا خود به تنهایی (خویش فرما) به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراکز ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاصی نباشند.

 

متقاضیان میتوانند با پرداخت حق بیمه مقرر از حمایتهای مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب تیرماه 1354 و تغییرات بعدی آن به شرح ذیل برخوردار گردند.
الف)بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ14%(12%سهم بیمه شده +2%سهم دولت)
ب) بیمه بازنشستگی وفوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ 16% (14% سهم بیمه شده +2% سهم دولت)
ج )بیمه بازنشستگی واز کارافتادگی و فوت با نرخ20 %(18% سهم بیمه شده +2% سهم دولت)
 متقاضیان میتوانند علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخهای تعیین شده در بندهای ((الف ))، ((ب  )) و (( ج)) درزمان بیمه پردازی و دریافت مستمری با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هرسال طبق مقررات مربوطه از خدمات درمانی سازمان برخوردار شوند.
درخواست کلیه متقاضیان حمایتهای بند(( ج)) ونیز درخواست آن گروه از متقاضیان بند" ب" که فاقد 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند در صورتی پذیرفته می شود که از سوی پزشک معتمد سازمان از کار افتاده کلی شناخته نشوند.  

 

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

ماده 5 قانون سازمان تامین اجتماعی

‌ماده 5- اتباع بیگانه که در ایران طبق قوانین و مقررات مربوط به کار اشتغال دارند جز در مواردی که طبق مقاوله‌نامه‌ها و قراردادهای دو جانبه یا چند‌جانبه بین ایران و سایر کشورها ترتیب خاص مقرر گردیده است در صورتی که مشمول قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و ‌از کارافتادگی  و فوت نباشد مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

8 ابزار برتر رمزنگاری اطلاعات

در رمزنگاری یکی از بهترین روش‌های محافظت از اطلاعات است. این فناوری به ما اجازه می‌دهد از یک کلید و الگوریتمی پیچیده استفاده کرده و اطلاعات قابل رویت را به یکسری کدهای بدون معنا تبدیل کنیم. کدهایی که برای رمزگشایی و دسترسی دوباره به آن‌ها باید از کلید مخفی و الگوریتمی استفاده کنیم که پیش از آن کدها بر مبنای آن کلید رمزگذاری شده است. رمزگذاری اطلاعات از آن جهت حائز اهمیت است که می‌توانید در یک محیط عمومی همچون شرکت یا اداره داده‌های حساسی را روی سامانه خود داشته باشید که تنها شما کلید دستیابی به فایل‌ها را دارید. رمزگذاری اطلاعات به اندازه‌ای مهم است که برخی از سازمان‌های بزرگ در زمان آرشیو کردن حجم بالایی از داده‌ها، ابتدا آن‌ها را رمزگذاری کرده و سپس بایگانی می‌کنند. به ویژه زمانی‌که قرار باشد این اطلاعات روی بستر اینترنت ذخیره شوند. اما برای رمزگذاری اطلاعات به نرم‌افزارهایی حرفه‌ای و قدرتمند نیاز است که در این مقاله به هشت مورد از این نرم‌افزارها اشاره خواهد شد.

 

1.LastPass

یک نرم‌افزار مدیریت گذرواژه است که گذرواژه‌های قدرتمندی را تولید می‌کند. LastPass از آن جهت در ابتدای این فهرست قرار گرفته که شما برای ذخیره‌سازی گذرواژه‌های متعلق به فایل‌های مختلفی که کدگذاری کرده‌اید، به مکانی برای ذخیره‌سازی گذرواژه‌ها نیاز دارید. LastPass به سادگی قابل استفاده بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. از افزونه‌های ارائه شده برای این برنامه مدیریت گذرواژه در مرورگرهای فایرفاکس یا کروم استفاده کنید. البته نسخه همراه این برنامه برای اندروید و iOS ارائه شده است. زمانی‌که این ابزار را روی سیستم خود نصب می‌کنید، هر بار که قصد ایجاد یک حساب کاربری آنلاین دارید، LastPass گزینه‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات پیشنهاد می‌کند. این برنامه عملکردی نسبتا هوشمند دارد. اگر گذرواژه‌های یکسانی را برای حساب‌های کاربری مختلف استفاده کرده باشید، این برنامه با نمایش پیغام هشداری این مسئله را گوشزد می‌کند. RoboForm و

sticky Password ابزارهای جایگزین دیگری هستند که عملکردی همچون LastPass دارند.

 

2. BitLocker

ابزارهای رمزنگار متنوع و قدرتمندی در اختیار کاربران قرار دارند که هر یک قابلیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند، BitLocker یکی از مولفه‌های داخلی ویندوز است و روی هر ‌سیستم‌عامل ویندوزی قرار دارد. بیت‌لاکر در گروه ابزارهای رمزگذار با توانایی بالا قرار می‌گیرد، زیرا برای رمزگذاری کل دیسک استفاده می‌شود. ابزار فوق از الگوریتم رمز‌گذاری AES برای کدگذاری فایل‌هایی که روی درایوها قرار دارند. استفاده می‌کند. الگوریتم AES به این دلیل از سوی ابزارهای رمزگذار استفاده می‌شود که بالاترین سطح از ایمنی را ارائه کرده و به دقت ارزیابی شده است. اما چرا باید از بیت‌لاکر استفاده کنیم؟ در پاسخ به این پرسش دلایل زیر را می‌توان ارائه کرد:

• به‌کارگیری بیت‌لاکر ساده بوده و روی سیستم‌عامل‌های مختلف مایکروسافت قرار دارد. در نتیجه نیازی ندارید تا ابزاری را روی سامانه‌ای نصب کرده و از آن استفاده کنید. 

• ابزار فوق رایگان بوده و در نتیجه برای رمزگذاری اسناد مهمی که روی هارددیسک ذخیره کرده‌اید، ایده‌آل است. 

• بیت‌لاکر یک درایو را به‌طور کامل رمزگذاری کرده و در نتیجه اگر لپ‌تاپ‌تان مفقود یا گم شود دیگر از بابت افشای اطلاعات خود نگران نخواهید بود. 

• زمانی که بیت‌لاکر را روی سامانه خود فعال می‌کنید، هر زمان فایل جدیدی به درایو خود اضافه کنید، بیت‌لاکر به شکل خودکار آن‌را رمزگذاری می‌کند.

 

 3. VeraCrypt

نرم‌افزار رمزگذاری که رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد چندسکویی است و روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک قابل استفاده است. عملکرد این نرم‌افزار شباهت زیادی به ابزار TrueCrypt دارد که عرضه نسخه‌های جدیدتر آن از سال 2014 میلادی متوقف شد. این نرم‌افزار همانند بیت‌لاکر از استاندارد AES برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌کند و بخش‌های رمزگذاری شده را به شکلی قدرتمند در میان سایر بخش‌ها پنهان می‌کند تا هکرها به راحتی موفق نشوند از طریق نرم‌افزارهای کدشکن اطلاعات را دومرتبه به وضعیت اولیه خود باز گردانند. مهم‌ترین مزیت این نرم‌افزار در به‌روزرسانی‌های مستمر آن است. 

 

4. FileVault

این ابزار رایگان برای کاربرانی است که از سیستم‌عامل مک استفاده می‌کنند و قصد رمزگذاری داده‌های خود را دارند. ابزار FileVault از استاندارد رمزگذاری XTS-AES-128 با کلید 256 بیتی برای رمزگذاری اطلاعات دیسک استفاده می‌کند. این ابزار قدرتمند 8 سال پیش و همراه با سیستم‌عامل X Lion برای بهبود امنیت کاربران مک عرضه شد.

 

5. DiskCryptor

یکی دیگر از ابزارهای رمزگذاری رایگانی که برای ویندوز ارائه شده DiskCryptor است. شما می‌توانید از این ابزار برای رمزگذاری درایوهای داخلی، خارجی و حتی ایمیج‌های ایزو ایجاد شده از سیستم‌عامل استفاده کنید. ابزار فوق برای بهبود ضریب ایمنی رمزگذاری از چند الگوریتم قدرتمند همچون AES، Twofish و Serpent استفاده می‌کند. تنها کاری که برای رمزگذاری یک داریو باید انجام دهید، انتخاب درایو موردنظر و انتخاب گزینه رمزگذاری است. با کلیک روی این گزینه فرآیند رمزگذاری آغاز می‌شود. 

 

6. Zip-7 

ابزار قدرتمند دیگری که بسیاری از کاربران برای آرشیو کردن و از آرشیو خارج کردن فایل‌ها از آن استفاده می‌کنند. ابزار Zip-7 برای کاربرانی ایده‌آل است که به دنبال رمزگذاری فایل‌ها و اسناد خاصی هستند و نیازی ندارند کل یک درایو را رمزگذاری کنند. این ابزار رایگان به شکل متن‌باز عرضه شده و از الگوریتم رمزگذاری AES-256 با الگوی 256 بیتی برای کدگذاری آرشیوهای ساخته شده استفاده می‌کند. از ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار می‌توان به رابط کاربری ساده و ارائه بهترین فرمت برای فشرده‌سازی فایل‌ها اشاره کرد. Zip-7 چند سکویی بوده و روی ویندوز و لینوکس قابل استفاده است.

 

7. AxCrypt

این ابزار همچون ابزار Zip 7 یک ابزار رمزگذاری رایگان و متن‌باز است که برای ویندوز ارائه شده است و حجمی در حدود 1 مگابایت دارد و برای رمزگذاری گروهی از فایل‌ها یا پوشه‌ها یا رمزگذاری تک فایلی استفاده می‌شود. ابزار Axcrypt فایل‌ها را برای مدت زمان مشخصی رمزگذاری کرده و پس از آن‌که فایل‌ها به مقصد می‌رسد به شکل خودکار رمزگشایی می‌شوند. البته طرف مقابل نیز باید این ابزار را روی سامانه خود نصب کرده باشد. 

 

8. پروتکل انتقال ابر متن ایمن (HTTPS)

رمزگذاری فایل‌ها تنها بخشی از فرآیند محافظت از اطلاعات شخصی است. در زمان اتصال به اینترنت و به ویژه زمانی‌که با سایت‌ها به تعامل می‌پردازید، این احتمال وجود دارد که ترافیک مبادله شده در میانه راه شنود شده و اطلاعات شما دچار نشتی شوند. برای آن‌که اطمینان حاصل کنید، داده‌های شما در زمان انتقال روی بستر اینترنت به شکل مطمئنی انتقال پیدا می‌کنند باید از راهکارهایی که برای این منظور ارائه شده است، استفاده کنید. در ادامه با سه مورد از این راهکارها آشنا خواهید شد. 

امروزه به‌کارگیری پروتکل انتقال ابرمتن ایمن(HTTPS) به یک اجبار تبدیل شده است، با این حال برخی از سایت‌ها هنوز هم تمایلی ندارند از پروتکل فوق استفاده کنند. برای آن‌که مطمئن شوید ارتباط شما همواره ایمن خواهد بود، پیشنهاد می‌کنیم از افزونه‌هایی شبیه

HTTPS in Anywhere که برای کروم، فایرفاکس و اپرا عرضه شده، استفاده کنید. زمانی‌که از افزونه HTTPS in Anywhere استفاده می‌کنید، مرورگری که از آن استفاده می‌کنید یک ارتباط ایمن برقرار کرده و زمانی‌که اطلاعات حساسی همچون گذرواژه‌ها و نام کاربری را در فیلدهای متنی یک سایت وارد می‌کنید، از تکنیک‌های رمزگذاری برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کند. 

منبع مقاله : ماهنامه شبکه

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

اپلیکیشن همیار نفت

اپلیکیشن همیار نفت که در گام نخست برای پلتفرم اَندروید طراحی شده دارای امکانات خدماتی و آموزشی برای مهندسان، شاغلین و دانشجویان رشته های مرتبط با رشته های نفت،گاز،پتروشیمی است و به معرفی کامل و جامع شرکت های تابعه وزارت نفت نیز می پردازد .

 

 

 

امکانات و قابلیت های نرم افزار :

 

ارائه خدمات برای شاغلین شرکت های تابعه وزارت نفت شامل 

مشاهده صورت حساب حقوق ماهیانه

معرفی مراکز درمانی در سراسر کشور

معرفی هتل ها و مراکز رفاهی

معرفی تورهای سفر

معرفی موزه های نفت

همیار نفت

ارائه خدمات آموزشی شامل :

مطالب فنی و مهندسی مرتبط با رشته های نفت،گاز،پتروشیمی برای مهندسان، شاغلین و دانشجویان

نمونه سوالات آزمون های استخدامی

معرفی دانشگاه های صنعت نفت

معرفی بخش ها، فعالیت ها و پل های ارتباطی شرکت های تابعه وزارت نفت

ارائه اخبار بروز شرکت های تابعه وزارت نفت

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

چگونه از دسترسی به درایوها در ویندوز جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از دسترسی به درایوها در ویندوز 10، کاربران باید تغییراتی را در Local Group Policy Editor اعمال کنند.

مرحله 1، ابتدا کلیدهای Windows Key + R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود، سپس در آن gpedit.msc را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

مرحله 2. این فرمان Run شما را به Local Group Policy Editor می‌برد.

مرحله 3. در اینجا شما باید به بخش  User Configuration/Administrative Templates/Windows Components/File Explorer بروید.

مرحله 4. حالا در کادر سمت راست روی گزینه Prevent Access to drives from My Computer دابل کلیک کنید.

مرحله 5. شما باید این گزینه را فعال (enable) کنید و بعد از آن در بخش Options انتخاب کنید که می‌خواهید دسترسی به کدام درایو را محدود کنید. بعد از انتخاب روی دکمه Ok کلیک کنید.

حالا هر زمان که کاربری قصد داشته باشد به این درایو مسدود شده وارد شود، یک پیغام خطا دریافت خواهد کرد.

برای بازگرداندن امکان دسترسی به این درایو چهار مرحله اول توضیح داده شده در بالا را تکرار کنید، سپس مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله 1. بعد از دابل کلیک کردن روی گزینه Prevent Access to drives from My Computer در بخش Options گزینه Do not restrict drives را انتخاب کنید.

مرحله 2. حالا در همان پنجره (Prevent access to drives from My computer) گزینه Disabled را علامت بزنید و بعد از آن روی دکمه Ok کلیک کنید.

به این شکل دوباره دیگران می‌توانند به این درایو دسترسی داشته باشند.                     

 

      برگرفته از ماهنامه شبکه

۰ نظر
فرشاد ناصری فر

روز سعدی مبارک باد

۰ نظر
فرشاد ناصری فر