کارشناس سازمان تامین اجتماعی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

ضرورت ایجاد متمرکز سازی خدمات سازمان بر بستر یک دامنه واحد me.tamin.ir

&این نوشته صرفا دیدگاه بنده بدون در نظر گرفتن موانع و مسائل فنی بوده است &

در دوره جدید مدیریت سازمان؛ با رویکرد مثبتی که نسبت به فناوری اطلاعات ایجاد شد ؛ تحولات بی نظیری در جهت ارائه خدمات متنوع سازمان بر بستر فناوری های روز ارائه شد . ولی متاسفانه هر کدام از این خدمات در یک دامنه مستقل به مردم ارئه گردید .این پراکندگی ارائه خدمات در دامنه های مستقل باعث شده که مردم دچار یک سردرگمی گشته و از برخی از این خدمات اصلا آگاهی نداشته باشند.ایجاد شبکه  اجتماعی متمرکز ویژه سازمان (me.tamin.ir) باعث ارتباط بهتر همکاران در بخش های مختلف سازمان و ذینفعان آن سازمان با یک دیگر می شود. متصل بودن مجموعه کارمندان و مخاطبان یک مجموعه در یک سازمان فاصله  مقامی ایشان را کاهش داده و راندمان کاری را به حداکثر می رساند.در شبکه اجتماعی سازمانی(me.tamin.ir) امکاناتی اضافه تر از شبکه های اجتماعی عمومی مانند خدمات عمومی و تخصصی سازمان ، مدیریت داده ها و مستندات، مدیریت کارها، نظام پیشنهادات ،مدیریت روابط با مشتریان وجود دارد تا تمامی افراد که در سازمان ذینفع هستند بتوانند امور روزمره خویش را انجام دهند. با استفاده از این شبکه ها می توان کاربران را به سرعت از دستاوردهای جدیدی که سازمان به ایشان ارایه می دهد آگاهی داد، از تغییرات داخلی سازمانی که بین کارمندان ایجاد می گردد آگاه شد و نظرات مستقیم و غیرمستقیم آنها را در مورد شرایط کاری دریافت نمود.

با ذکر یک مثال مسئله را مطرح می کنم:

فرض کنید مارگ زاکربرگ هنگام طراحی سایت فیسبوک 3 امکان ویژه فیسبوک  مانند اشتراک گذاری ویدئو، عکس و نوشته را در سه سایت با زیردامنه متعلق به فیسبوک به شرح ذیل منتشر می کرد و شما برای اشتراک عکس به سایتی که مخصوص این کار طراحی شده مراجعه می کردید و برای انتشار وضعیت تان به سایتی دیگر!!!

Video.farcebook.com

Photo.facebook.com

Status.facebook.com

چه نتیجه ای حاصل می شد؟

آیا مخاطبان به ارزش و اهمیت این سایت و خدماتی که برای آنها طراحی شده توجه می کردند؟

آیا این سرویس موفق به جذب مخاطب و رضایتمندی در افراد می شد؟

 

اکنون به دامنه های رسمی ارائه خدمات سازمان دقت نمایید.

sabeghe.tamin.ir

 

erequest.tamin.ir

 

reserve.tamin.ir

 

me.tamin.ir

 

portal.tamin.ir

crm.tamin.ir

 

mc.tamin.ir

 

fishmostameri.tamin.ir

 

nobat.tamin.ir

 

samt.tamin.ir

 

 

حالا فرض کنید مشتری ما (ارباب رجوع ، بیمه شده،شرکا) وارد سایت اصلی ما www.tamin.ir شده است  و می خواهد از خدمات سایت استفاده کند از نگاه یک ارباب رجوع به وضعیت موجود نگاه می کنیم:

بررسی ریشه مشکل:

خاصیت خوبی که شبکه های اجتماعی (سازمانی) پروفایل محور دارند  اینست که براحتی می توان با  طراحی صحیح ، نیاز سنجی مخاطبان آنها را با اهداف سازمانی همسو نمود. یک صفحه شخصی وب و یا یک پروفایل شخصی، این فرصت را به وجود می آورد که کاربران بتوانند در صفحه شخصی خود کلیه خدمات یک سایت را بصورت متمرکز دریافت نماید. یک پروفایل از آن رو که محرمانه است، یک حس مالکیت و تعلق خاطر به مجموعه را برای وی ایجاد می کند.

سایت سازمان دارای خدمات متنوع با لینک های مختلف که نبود گزینه sign in جهت ورود به سایت و پروفایل شخصی از نکات منفی به شمار می آید. به گونه ای که بهتر این بود از طریق همین سایت  sign in  می شدیم و با یک نام کاربری و کلمه عبور واحد همزمان میتوانستیم تمامی خدمات را دریافت کنیم.

me.tamin.ir و تبدیل آن به صفحه شخصی کاربران:

با حذف دامنه های مختلف و متمرکز نمودن کلیه خدمات سازمان در صفحه شخصی هر کاربر ، می توان علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت تر ؛ در اینده خدماتی مالی همچون گردشگری و رزرواسیون هتل های سازمان را در آن گنجاند. Me.tamin.ir باید به گونه ای طراحی گردد که صد در صد نیازهای مخاطبان را فراهم کنید.

برای اجرای کامل این طرح و حذف مراجعات غیرضروری ارباب رجوع ها نیاز است با سایر ارگان ها و دستگاه های دیگر جلساتی برگزار گردد و بتوان از پایگاه داده آنها استفاده کرد(هر چند قبل تر  برخی از این تفاهم نامه ها به امضا رسیده است).

بعنوان مثال:

سازمان نظام وظیفه

صحت سنجی کارت پایان خدمت جهت خرید خدمت سربازی بصورت انلاین

سازمان حمل و نقل

جهت بررسی اعتبار کارت هوشمند رانندگان برون شهری جهت ثبت در سیستم سبا

وزارت علوم و آموزش و پرورش

بررسی اعتبار تحصیلی دانشجو جهت در سیستم مستمری ها و بیمه شدگان جهت دفترچه

بهشت زهرا

کفت و دفن

ثبت احوال

هدیه ازدواج – ثبت طلاق – تولد نوزاد – درخواست اعمال تغییرات هویتی

بانک رفاه

ثبت شماره حساب ، واریزی ها ، اثربخشی پرداخت حق بیمه جهت استفاده از خدمات

رایتل

آموزش از راه دور،سیستم ارسال پیامک اطلاع رسانی

سازمان فنی و حرفه ای

بررسی اصالت کارت و تمدید خودکار کارت مهارت ساختمانی کارگران

شستا

رزرواسیون هتل ها ، گردشگری ، هواپیمایی

 

۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۱:۳۱ ۱ نظر
فرشاد ناصری فر

واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی فقط دفترچه نیست!!

اگر برای یکبار به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده باشید احیانا به واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی مراجعه کرده اید ، واحدی که اکثر افراد آن را با دفترچه بیمه می شناسند (بخصوص خیلی از  همکاران خودم در سایر واحدها). واحدی که نسبت به سایر بخش ها در طول ماه شلوغ تر و حجم زیادی از ترافیک افراد در سازمان مربوط به این واحد می باشد.کارکنانی زحمت کش و صبور که انصافا در تمام امور مثل بچه های خط مقدم جنگ هستند.

در اینجا بخش بسیار کوچکی از شرح وظایف همکاران نامنویسی که به ذهنم می رسد جهت اطلاع   به اشتراک گذاشته می شود و با قدرت تمام به آنها می گویم نامنویسی و حسابهای انفرادی ؛ فقط دفترچه نیست!

 

 

1.      ادعا اشتغال - 539 (که خود حدیث مفصلی است)

2.      تخصیص شماره بیمه (اسکن مدارک)

3.      کارگران ساختمانی (تحویل مدارک ، برابر اصل نمودن ، ثبت بازرسی و ارجاع به کارشناس ، تایید گزارش بازرسی ، استعلام جواز کسب ، استعلام کارت مهارت فنی و حرفه ای ، ثبت در سامانه رفاهی ، تخصیص شماره بیمه ، شماره بیمه مربوط به سایر شعب باشد جمع آوری سوابق و پرونده فنی )

4.      تبدیل سوابق جزئی به کلی

5.      ثبت و ارجاع بازرسی دوره ای کارگران ساختمانی به بازرسان منتخب

6.       148 (اداره کار)

7.      تغییر شماره بیمه (تبدیل ، ادغام ، اصلاح)

8.      رفع مغایرت های همپوشانی

9.      صدور شماره موقت جهت واحد بازرسی

10.  اصلاح اطلاعات شماره های موقت و کارفرمائی فاقد ssn

11.  جمع آوری سوابق از سایر شعب

12.  ثبت دستمزد سوابق گذشته

13.  اعمال تغییرات هویتی

14.  تغییرات هویتی افراد تبعی فاقد ssn

15.  اخذ مجوز ستاد (سوابق)

16.  بررسی و استخراج عناوین شغلی از لیست جهت مشاغل سخت و زیان اور

17.  عملیات انتقال(ارسال) پرونده بیمه بیکاری به سایر شعب

18.  نام نویسی افراد تبعی

19.  ثبت نام رانندگان (صدور شماره بیمه ؛ ایجاد شماره کارگاه ؛ برابر اصل نمودن مدارک و ..... )

20.  ثبت درخواست جمع اوری سوابق رانندگان سال 72 تا 80 (ثبت درخواست ؛ وصول و استخراج سوابق)

21.  نام نویسی افراد در کارگاه (دارای شماره بیمه و فاقد شماره بیمه)

22.  تخصیص ssn به افراد فاقد ssn (جهت واحد مستمری و سیستم stp فنی )

23.  تایید و فعال سازی نام کاربری افراد جهت مشاهده سامانه سوابق بیمه

24.  ثبت سوابق تحصیلی

25.  عملیات کاربرگ سابقه

26.  ثبت مستندات دفترچه

27.  ابطال دفترچه

28.  ایجاد و ثبت کارگاه ( ابتدا صدور شماره بیمه جهت کارفرما)

29.  ثبت آدرس محل زندگی

30.  ثبت نام افراد جهت اخذ نام کاربری و کلمه عبور جهت مشاهده سوابق

31.  ثبت حساب بانکی

32.  لغو تایید لیست

33.  پاسخ به درخواست های رسیده جمع آوری سوابق سایر شعب

34.  عملیات ثبت پرونده بیمه بیکاری انتقالی از سایر شعب (نامنویسی نفر اصلی ، نامنویسی افراد تبعی ، ثبت سوابق ، در صورت نیاز ثبت آدرس تحصیلات شماره حساب و ...)

35.  ثبت کارت هوشمند تمدید شده رانندگان (بررسی فاصله زمانی مجاز )

36.  شرکت در جلسات اداره کار

37.  کارا و غیرکارآ نمودن سوابق

38.  پاسخ به دفتر اعلام سابقه داخلی

39.  دفتر اعلام سابقه به سایر موسسات

40.  دستور 42 ساماندهی

41.  ثبت اعتراض جهت کارگران ساختمانی

42.  ارسال آمار کارگران ساختمانی مختومه بصورت ماهیانه

43.  آمار بازرسی کارگران ساختمانی بصورت ماهیانه

44.  آمار میزان حضور نمایندگان شعب در ادارات کار

45.  آمار فراوانی آراء دیوان عدالت اداری منجر به برقراری تعهدات بلند مدت

46.  صدور دفترچه


۰۳ آبان ۹۷ ، ۱۶:۵۸ ۰ نظر
فرشاد ناصری فر